miercuri, 16 aprilie 2014

45. Vulpi5 şi pseudopondurile

12 noiembrie 2011

Denecrezutele aventuri ale lui Dom Engineriu în Ţara Vasilcăi
45. Vulpi5 şi pseudopondurile

    Vulpi5, tocmai întors de la şcoală, cu ghiozdanul într-o parte şi cu i-padul în cealaltă, dădea din urechile lui lungi în semn de nerăbdare.
    - Tati, când vine Tante Fifi din străinătate, trebuie să-i zic tanti Doctora? Dar oare a uitat toată istoria pe care a învăţat-o până acum? Ce se întâmplă cu istoria dacă o uită Tante Fifi? Mai există sau nu? Sau o să-mi facă injecţii cu istorie? Nu cumva n-o să vrea să mă mai vadă deloc, că eu nu prea semăn cu dânsa? Eu am coada la spate iar dânsa pe cap. Pe cine o să mai întreb eu când găsesc ceva dar nu ştiu ce este?
    - Stai liniştit V5, pe tine nu te poate uita nimeni şi cu atât mai puţin Fifi, Tante Fifi cum îi spui tu. Ea s-a dus să-şi dea doctoratul în istorie, nu în doctorie, vreau să spun în medicină. Precis că ai găsit iar ceva interesant. Ceva timbre la schimb cu colegii de la şcoală?
    - Nuuu, le-am luat demult pe toate care îmi lipseau. Dar mi-ai spus că bunicul dumitale, cum ar veni străbunicul meu, era colecţionar şi că ai mata o pungă cu-de-toate de la dânsul. Am dat de ea în pod, credeam că sunt şi ceva timbre pe acolo, dar uite ce am găsit. Cred că sunt două piuliţe din acelea de la calea ferată, dar greşit făcute. Nu au gaură pentru şurub.
    Întradevăr, aşa păreau. Două obiecţele, niscai rebuturi aruncate pe coclauri de neîndemânaticul strungar ce încercase să facă ceva acolo, dar aburii alcoolului îl cam împiedicaseră şi găsite de bunicul. Totuşi nişte semne scrijelite pe ele m-au îndemnat să amân transformarea lor în proiectile pentru tras la ţintă în cutii goale de bere.
    Împreună cu V5 le-am curăţat, le-am scanat şi am ajuns la concluzia că sau sunt nişte însemne făcute de de către vreo grupare de aşa zişi satanişti sau sunt nişte ponduri “pentru oraşe” de acum circa 600 de ani. Ceea ce mă încurcă sunt runele cu care sunt scrise textele. Departe de mine să mă mai dau mare în ale numismaticii şi cu atât mai puţin în ale metrologiei antice şi medievale. Mi-a ajuns odată, când am greşit destul de rău, nu din rea voinţă ci pur şi simplu din neştiinţă.
    Piesele au formă de prismă hexagonală, cu muchiile superioare rotunjite, faţa inferioară fără nici un însemn, faţa superioară, ce pare placată cu o foiţă din alt metal, având un cerc perlat, un text runic iar în centru un semn. Textele şi semnul central diferă la cele două piese. Distantele dintre două laturi paralele sunt de 25, respectiv 24 mm. , Greutăţile, la fel, diferă, 58,2 grame şi 57,3 grame. Înălţimea prismelor este de 14 mm.
    Dar mai bine să vi le arăt.
    Pond pocal 58,2g; 25mm; gros-14mm - © C. Ionescu
    Pond floare 57,3g; 24mm; gros.-14mm - © C. Ionescu

    Sigur că am încercat să înţeleg ce reprezintă scrisul runic de pe ele, dar nu am ajuns la nici o concluzie, mai ales când am văzut că există zeci de alfabete runice, întrebuinţate chiar şi în secolul XV.
    Oricum nu pot să fie ponduri monetare, acestea au greutăţi mult mai mici, folosind la verificarea monedelor de aur şi argint. Singurele comparabile ar fi pondurile de oraşe, ce ajung după cum am văzut şi la 200 de grame. Ceea ce le diferenţiază de pondurile de pe siturile specializate este faptul că toate pondurile prezentate acolo au imaginile în relief, pe când acestea sunt îngropate. După mine explicaţia ar fi că sunt de fapt nişte matriţe cu care se băteau pondurile. Dar ce reprezintă ele, de către ce oraş au fost emise şi în ce perioadă, nu am reuşit să aflu.
    Textele, încercare de transcriere - © Cornelius Ionescu
    Tante Fifi e dusă bine după doctoratele ei prin cine ştie ce străinătăţuri, iar pe Atoate-Ştiutorul Internet nu am găsit nimic similar. Dar mă gândesc că s-ar putea să existe pe aici pe undeva unii colecţionari cu nişte cunoştinţe numismatice care să le permită identificarea. Sau măcar să-mi dea o idee pe unde să mai sap, căci altfel V5 o să mă zgârie de tot cu ghiarele lui de vulpoiaş Atoate-Întrebător.
    Iar dacă apăsaţi de două ori pe imagini, le puteţi vedea la 600 dpi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu